Els dibuix
infantil i la seua significació.
Pintar i dibuixar són les activitats artístiques més
freqüents que fan els xiquets i les xiquetes a l’escola, per tant, a través d’ells expressen els seus
sentiments, emocions, desitjos o preocupacions, com indica Marín (2003).
De manera general, es pot recollir diferents etapes, com
assenyala Segurado (2013):
- Abans
dels dos anys és l'etapa dels gargots, ja que és la primera expressió gràfica
de la qual a poc a poc aniran creant forma i sentit.
- De
dos a quatre anys, els dibuixos mostren cercles, existeix un gargot una mica
més controlat, imitatiu, però cal tindre en compte que és un realisme fallit ja
que no és una còpia exacta. Es poden observar traços agrupats en formes i
contorns, figura humana amb només cames i cap, així com cotxes, casa, pilotes, sol,
lluna.
- Als
cinc o sis anys, els dibuixos i pintures infantils són espontanis, apareixen
formes amb més detalls, es perfila. Així com diferenciació entre figures
humanes, més grans, xicotetes, més força, febles, bonics, lletjos. També el
personatge en situació, dins de la història.
Figura 1: Etapes de maduració grafomotriu
Font: Bloc d'Esmeralda Agra.
Fins ací, és com podem interpretar què sent el xiquet, ja
siga pels colors que utilitza, com dibuixa les figures i què intenta transmetre
amb ells. És una etapa fonamental perquè es pot indagar en la seua vida i
interpretar dades.
Ara bé, com a mestres i mestres què podem avaluar?
- La
manera d'agafar el llapis.
- L'actitud
cap a la realització del dibuix.
- L'espai
que ocupa, ja que depén d'on dibuixa pot transmetre més seguretat o menys.
- El
traç, ja que demostra guanyes de treballar, experimentar, aprendre, així com de
control o d'impulsivitat.
- Forma,
passar de formes rectilínies a corbes o ondulades. La utilització d'aquestes,
remarca un major control que tenen els xiquets o xiquetes, confiança, una bona
inclinació des de xicotets.
- Utilització
de colors, ja que plasma com estan anímica o sentimentalment.
Acaso López (2000), en el seu article “Simbolització,
expressió i creativitat: tres respostes sobre la necessitat de desenvolupar
l'expressió plàstica infantil” proposa tres tipus de processos que justifiquen
la necessitat de desenvolupar plàstiques en el xiquet:
- Dibuixar impulsa el creixement del procés de simbolització general (desenvolupament intel·lectual).
- Dibuixar desenvolupa la seua capacitat d'expressió (desenvolupament emocional).
- Dibuixar impulsa la seua creativitat.
Aquesta autora exposa que simbolitzar, expressar i crear
formen part del desenvolupament cognitiu del discent.
Finalment, inserisc un vídeo que explica què s'amaga darrere dels dibuixos. Perquè no es tracta només d'ensenyar-los a dibuixar, sinó que com a mestres i mestres hem d'interpretar el que un alumne intenta transmetre.
Finalment, inserisc un vídeo que explica què s'amaga darrere dels dibuixos. Perquè no es tracta només d'ensenyar-los a dibuixar, sinó que com a mestres i mestres hem d'interpretar el que un alumne intenta transmetre.
Acaso López, M.
(2000). Simbolització, expressió i creativitat:
tres respostes sobre la necessitat de desenvolupar l'expressió plàstica
infantil (pp 41-57). Recuperat de https://core.ac.uk/download/pdf/38827709.pdf
Fosati y Segurado. L’expresió
gràfica infantil espontànea. Recueperat de https://drive.google.com/drive/folders/1R20Euf2_WTK4zuuL_N6fFopucfEPmbmg
Marín, R. (2003). El
dibuix infantil: imatges, relats i descobriments simbòlics. En Marín, Ricardo
(2003). Didàctica de l'educació artística per a primària (pp 53-106). Madrid,
Espanya: Pearson.
Comentarios
Publicar un comentario