Ir al contenido principal

Els dibuix infantil i la seua significació.


Els dibuix infantil i la seua significació.
Pintar i dibuixar són les activitats artístiques més freqüents que fan els xiquets i les xiquetes a l’escola,  per tant, a través d’ells expressen els seus sentiments, emocions, desitjos o preocupacions, com indica Marín (2003).
De manera general, es pot recollir diferents etapes, com assenyala Segurado (2013):
-                   Abans dels dos anys és l'etapa dels gargots, ja que és la primera expressió gràfica de la qual a poc a poc aniran creant forma i sentit.
-           De dos a quatre anys, els dibuixos mostren cercles, existeix un gargot una mica més controlat, imitatiu, però cal tindre en compte que és un realisme fallit ja que no és una còpia exacta. Es poden observar traços agrupats en formes i contorns, figura humana amb només cames i cap, així com cotxes, casa, pilotes, sol, lluna.
-             Als cinc o sis anys, els dibuixos i pintures infantils són espontanis, apareixen formes amb més detalls, es perfila. Així com diferenciació entre figures humanes, més grans, xicotetes, més força, febles, bonics, lletjos. També el personatge en situació, dins de la història.
Figura 1: Etapes de maduració grafomotriu
Font: Bloc d'Esmeralda Agra.
Fins ací, és com podem interpretar què sent el xiquet, ja siga pels colors que utilitza, com dibuixa les figures i què intenta transmetre amb ells. És una etapa fonamental perquè es pot indagar en la seua vida i interpretar dades.
Ara bé, com a mestres i mestres què podem avaluar?
- La manera d'agafar el llapis.
- L'actitud cap a la realització del dibuix.
- L'espai que ocupa, ja que depén d'on dibuixa pot transmetre més seguretat o menys.
- El traç, ja que demostra guanyes de treballar, experimentar, aprendre, així com de control o d'impulsivitat.
- Forma, passar de formes rectilínies a corbes o ondulades. La utilització d'aquestes, remarca un major control que tenen els xiquets o xiquetes, confiança, una bona inclinació des de xicotets.
- Utilització de colors, ja que plasma com estan anímica o sentimentalment.
Acaso López (2000), en el seu article “Simbolització, expressió i creativitat: tres respostes sobre la necessitat de desenvolupar l'expressió plàstica infantil” proposa tres tipus de processos que justifiquen la necessitat de desenvolupar plàstiques en el xiquet:
  • Dibuixar impulsa el creixement del procés de simbolització general (desenvolupament intel·lectual).
  • Dibuixar desenvolupa la seua capacitat d'expressió (desenvolupament emocional).
  • Dibuixar impulsa la seua creativitat.


Aquesta autora exposa que simbolitzar, expressar i crear formen part del desenvolupament cognitiu del discent.

Finalment, inserisc un vídeo que explica què s'amaga darrere dels dibuixos. Perquè no es tracta només d'ensenyar-los a dibuixar, sinó que com a mestres i mestres hem d'interpretar el que un alumne intenta transmetre.





Acaso López, M. (2000). Simbolització, expressió i creativitat: tres respostes sobre la necessitat de desenvolupar l'expressió plàstica infantil (pp 41-57). Recuperat de https://core.ac.uk/download/pdf/38827709.pdf
Fosati y Segurado. L’expresió gràfica infantil espontànea. Recueperat de https://drive.google.com/drive/folders/1R20Euf2_WTK4zuuL_N6fFopucfEPmbmg
Marín, R. (2003). El dibuix infantil: imatges, relats i descobriments simbòlics. En Marín, Ricardo (2003). Didàctica de l'educació artística per a primària (pp 53-106). Madrid, Espanya: Pearson.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Percepció del color

LLUM I COLOR El post de hui tracta de la llum i els colors, on tractaré els punts més importants. Per això, és necessari recordar que el color és una sensació que es rep pels ulls, ja que la llum il·lumina els objectes i reflecteix en colors. Tipus de colors i les seues relacions En aquest apartat s´ha diferenciat entre tres tipus de colors: primaris, secundari i terciaris. En primer lloc, els primaris són colors que no es poden obtindre mesclant altres colors, són únics. Aquest colors són: groc, roig i blau. En segon lloc, colors secundari són els que s'obtenen mesclant dos colors primaris. Per últim, colors terciaris són aquells que s'aconseguisquen mesclant parts iguals d'un primari i d'un secundari adyacent. Qualitats del color - To: fa referència al nomb del color que ens permet distinguir un color d'altre. - Saturació: és la puresa o la intensitat del color.  - Luminositat: és la lluminositat d'un color.

CONTORN I DITORN

CONTORN I DITORN La tècnica de CONTORN i DINTORN ofereix la possibilitat de dibuixar i emplenar el dibuix amb altres línies i textures. Per tant, podem dir que: - Contorn: Línies que voregen el perfil d'una figura. - Dintorn: Línies, colors i figures que configuren la superfície d'una forma. En la següent fotografia es pot observar com  s'ha confeccionat el treball. En aquest cas, s'ha utilitzat diferents colors i figures per a poder transmetre un missatge recreant imatges.

Expressió, Percepció i interpretació. Llenguatge visual i cultura visual.

La percepció visual La percepció visual és la interpretació i/o discriminació dels estímuls externs visuals relacionats amb l'estat emocional de la persona, així com el coneixement que tinga d'aquest. Aquesta percepció és un procés pel qual el cervell transforma la informació que capta per l'ull i recrea una realitat. Cal destacar que, no podem veure la figura i el fons alhora, és a dir, no podem apreciar les dues figures al mateix temps, sinó que hem de discriminar primer una imatge i després l'altra per a poder percebre l'efecte òptic. Per això, és necessari saber que estem davant il·lusions òptiques i, a vegades, i el cervell reconeix el que ja ha vist abans, i després reconeixem l'altra figura. D'altra banda, en aquest apartat també podem parlar de les il·lusions de moviment. Com segur que hem vist diverses vegades, la imatge de Akiyoshi Kitaoka, un professor de psicologia, la imatge de la qual ha donat diverses voltes per Internet.